ing.Martin Šafránek "MARTIN" († 31.7.2019)

                                                          modelaření      : 14 let (od 2005)

                                                          vysílačka(y)     : Futaba FF 9 super, Futaba FX-18 - vše 35 Mhz  futaba                                        

                                                          modely            : Raptor 50 V2PRO, Swift II Red, Hornet X-3D, Cessna 182 ARF, ULTIMATE 1000, Mini SWIFT, SPACE SCOOTER,                   
                                                                                    TwinStar II, Pitts Python, Pattern Sport Flyer, motorový padák

                                                          email                : -------------

                                                                                    

                                                          zajímavosti      :

                                                          hobby               :

Mé první začátky s modelařením začaly touhou ovládnout RC vrtulník. Již ani nevím, jak jsem se dostal do firmy MS Composit v Tursku, k Petru Novotnému, který mi
doporučil Vrtulník Raptor 50 V2PRO heli          s motorem O.S.MAX SXH HYPER s laděným výfukem MusclePipe a uhlíkovými rotorovými listy .Stavebnici jsem
od nich zakoupil se vším potřebným, tedy to jsem si původně myslel,  a vrtulník sestavil. Ne vše se mi povedlo, takže jsem seřízení svěřil Petru Novotnému. Též já jsem se
svěřil do jeho rukou a odlétal s ním „na kabelu“ 5 školních letových hodin. Ještě před tím, než jsem se sám odvážil do vzduchu bez instruktora, jsem zažil jednu havárii v
obývacím pokoji. Neznaje, co si mohu dovolit k vysílačkovým bateriím, jal jsem je nabíjet trafem o stálém proudu 1A. To se stalo po několika hodinách osudným a baterie
explodovaly přímo ve vysílačce, na lakovaném obývákovém stolu. To, co zbylo za nepořádek, nebudu ani popisovat. Nicméně po odborném vyčištění, zakoupení nové
baterie a celého zadního krytu vysílačky Futaba FF-9, funguje vysílačka dodnes. K samostatnému vzletu jsem se odhodlal asi 20x, nicméně ikdyž se mi vždy podařilo
bezpečně přistát, dokonce 2x i s nečekaně zhaslým motorem, rozhodl jsem se vrtulník před rozbitím prodat. Přemýšlel jsem, co si pořídit jiného a nakonec jsem se rozhodl si pořídit Swift II.


Pořídil jsem si Swift II AIRBRUSH LINE Red Dart samokridlo         , též od firmy MS Composit - rádiem řízený model samokřídla, kategorie slowflyer na elektropohon z
EPP materiálu. Začínal jsem s pohonem se stejnosměrným motorem a převodovkou s bateriemi 5xAAA. S touto konfigurací bylo problematické dostat model vůbec do vzduchu. Proto jsem po čase přešel na přímý pohon střídavým motorem a bateriemi Li-pol, kdy statický tah motoru, v aktuelní motorizaci, je téměř dvojnásobný než je hmotnost vlastního modelu. V této konfiguraci již nemá model problém téměř s ničím. Model, s kterým létám dnes, je již třetím v pořadí, u kterého jsem doplnil i ovládání směrovek.

Jelikož jsem se nechtěl smířit s tím, že již nemám svůj „velký" vrtulník, pořídil jsem si malý Hornet X-3D           , elektro. To však byla špatná volba. Vrtulník se choval ještě divočeji než Raptor. Stihl ho tedy stejný osud, jako jeho předchůdce, aniž bych ho měl ve vzduchu výše jak 1 m nad zemí.

Dalším letadlem, které jsem si pořídil, byla Cessna 182 ARF           . Poháněná byla od počátku střídavým elektromotorem o výkonu 200 W. Letadlo o rozpětí 1,2 m se chovalo velmi dobře, bylo osazeno nejen křidélky, ale i vztlakovými klapkami. Pěnový polystyren se však s materiálem EPP nedá porovnat. Aniž by letadlo přišlo k újmě, po čase létání jsem ho prodal. Dalším letadlem, které mě mylně zaujalo, byla Cessna 182 Eko o rozpětí křídel 1 m. Pořizovací cena byla zajímavá, letové vlastnosti již byly horší. Též jsem ho po nějakém čase prodal.

Následoval Dvouplošník ULTIMATE 1000            . Výborné letadlo, které jsem si užíval asi pět let. Jeho konec nastal jeden podvečer na letišti v Lupenici, kdy mi došla „šťáva" v bateriích, začal foukat vítr a letadlo nevydrželo tzv. balónové přistání a rozlomilo se na dvě poloviny. Již jsem ho neopravoval a začal připravovat jeho zvětšeninu o rozpětí 1,2 m. Pokud to zvládnu, snad vzlétne v roce 2013.
Pod dojmem dobrých letových vlastností jsem si pořídil zmenšeninu Mini SWIFT Airbrush Line-Retro Red               
             . Jednalo se též o samokřídlo z téměř nezničitelného materiálu EPP, které se na rozdíl od větší verze Swift II nechová ve vzduchu tak stabilně. Po roce jsem ho úspěšně prodal. Další letadlo, které mě zaujalo, byl SPACE SCOOTER           od firmy Multiplex, o rozpětí 0,8 m. Původně jsem ho osadil stejnosměrným motorem řady 600. Tím se však letadlo stalo příliš těžkým. Následoval střídavý motor o výkonu 200 W, který však byl nad možnosti rozpětí tohoto stroje. Letadlo jsem si ponechal, padá však na něj pouze prach. :-)
Mým oblíbeným letadlem se stal dvoumotorový TwinStar II          s rozpětím křídel 1,4 m, který jsem si pořídil v roce 2006. Stroj pohání 2 střídavé elektromotory o výkonu 2 x 200 W. Stroj létá velmi realisticky, včetně vydávání zajímavého zvuku od třílistých vrtulí a střídavých elektromotorů.

V roce 2008 mě zaujal dvojplošník Pitts Python       , polomaketa amerického akrobatického speciálu. Reklama slibovala dokonalou harmonii tvarů a elegance, která nenechá nikoho chladným. Skvělé letové vlastnosti ve spojení s promyšlenou lehkou a tuhou balsovou konstrukcí a dokonalý design, odolný duralový podvozek s řiditelnou ostruhou, která zajistí bezpečné přistání, což se však při zalétávání zrovna nepotvrdilo. Při druhém přistání došlo k vylomení duralového podvozku a poškození spodního křídla. Model jsem původně vybavil střídavým elektromotorem Axi 4130/16 s Li-pol 6S 5300 mAh, který se však ukázal neúměrně výkonným. Letadlo nyní čeká na opravu, nově do něj bude nainstalován motor Turnigy C 5055/400 s Li-pol 6S 2650 mAh. Snad to stihnu pro rok 2013.
Specifikace : rozpětí 1370mm - délka 1343mm - letová hmotnost 3300g - plocha 45,9 dm2

Můj první pokus, objednat díly na Hobby King, ztroskotal na objednávce dílu, který nebyl dlouhodobě k dispozici. Proto jsem se nakonec rozhodl objednávku změnit a objednal jsem si akrobata Pattern Sport Flyer 1.38m EPO.

Specifikace : rozpětí 1380 mm - délka 1480 mm - letová hmotnost 2160 g

Opět jsem trochu přehnal motorizaci, použil jsem střídavý motor Turnigy C 5055/400 s Li-pol 6S 2650 mAh. Pro rok 2013 připravuji změnu, model bude osazen motorem AXI 2820/12 s Li-pol 3S 3300 mAh. Uvidím, zda tato varianta nebude zase druhý extrém.
Abych ještě více rozšířil pestrost svých „samoletů" postavil jsem gondolu (vlastní konstrukce) pro motorový padák motorovy padak.

                                                                                          Rád bych jí letos (2013) zalétl. Připravené je i "přezutí" na zimu :-).

                                                                                                                          vstup do "osobní fotogalerie"